< fiasvintage.blogg.se -

Jag har fyndelifyndat!

Nu har jag lite lyx-ångest. Jag har köpt så mycket fina saker de senaste dagarna så det inte är klokt. Jag får alltid ångest när jag köper saker, det känns så slösaktigt. Men jag får tänka positivt ändå. Jag bevarar gamla prylar som annars kanske skulle hamnat på tippen, och jag lägger väldigt små summor i jämförelse med nyproducerat. Totalt har jag lagt ut 170 kronor för allt på bilderna.
Ett par nyproducerade skor, som  är 40-tal enligt mig. Det är främst formen på klacken skulle jag säga, även om det kanske inte var så vanligt att ha en träfärgad klack på den tiden. Men de kommer bli väldigt tjusiga till mina klänningar. Fördelen med nyproducerade skor är att jag inte behöver vara lika rädd om dem. Jag ogillar givetvis att vara vårdslös eller inte ta hand om mina ägodelar, men jag vill gärna kunna smyga på tå över gräsmattan för att fodra kaninerna, och jag vill gärna kunna cykla i dem. Med ett par 70 år gamla skor skulle jag inte våga det på samma sätt.
 
 
 
 
 
En burk som fick mitt hjärta att slå en liten frivolt. Smutsig var den, men nu har den fått ett långt avslappnande bad i grönsåpa.
         En kockulm-tallrik.
Tadam! En 40-talsklänning köpt av en vän till min mormor. De gick i skolan tillsammans, jag tror att de var när de båda läste till slöjdlärare. Eller tillskärarakademin. Minns inte riktigt, det hade med sömnad att göra i vilket fall.
 
Och än har ni inte sett det bästa.
 
DEN HAR SVETTLAPPAR!! Jag blev helt till mig när jag såg det. Varken mamma eller farmor hade hört talas om det, och jag berättade att bara lapparna skulle vara värda de 40 kronor som jag betalade för klänningen. Om de var i nyskick såklart, jag ska försöka fixa dessa till användbart skick.
 
Fyra koppar fick följa med hem också.
I danmark gjorde jag ett fyndelifynd också! En midjekort jacka som är i en fantastisk kvalité. Hela fodret, som är i ett sidenliknande material, är fastsytt för hand. 50 danska betalade jag för den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0