< fiasvintage.blogg.se -

Pelargonerna blommar i Europas mörker

Det är kväll. Det regnar ute. Jag tar fram min Husmoderntidning, och börjar läsa. En norsk mor måste kämpa så pass ensamt och bittert. Nu tar vi vara på garnresterna. Lite kött, mycket smak. Beredskapsmän som offrades. Det växer en klump i magen, rysningar går över armarna. Jag känner obehaget sprida sig genom kroppen, och plötsligt är jag inte i min säng år 2014, jag är i världen år 1943. Jag läser om hur jag ska spara och ransonera, hur jag ska använda garnresterna och hur jag ska laga mat på lite kött.
 
Jag tänker på människorna ute i kriget, ute i världen. Jag tänker på nazismen. I mitt fönster står mina rosa mårbackapelargoner. De blommar mitt i europas mörker. Jag tittar upp från min tidning, ut i mörkret. Rynkar pannan och blundar. Jag känner skräcken och stressen. Nu, när som helst. Snart kan de vara här. Kriget. Männen i trasiga uniformer. Skräcken i deras ansikten. Bomberna faller, liv och familjer krossas.
 
Jag lägger i från mig tidningen på golvet. Jag sträcker mig efter min vita IKEA-sänglampa, och släcker den. Jag är tillbaka år 2014. Jag somnar med en klump i magen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0