< fiasvintage.blogg.se -

Xplodera Go Green

Idag har vi varit på äventyr! Vi åkte ända till metropolen Trollhättan, där det dagen till ära var Xplodera go Green mässa. Elsa Billgren skulle föreläsa, och jag bokade de två första biljetterna till mig och en polare. Sedan visade det sig att jag inte fanns med på listan, men jag fick en biljett i alla fall. Annars hade jag varit tjurig i 20 år ungefär. 
 
Vi kikade runt på mässan, Adrianna provade klänningar från Frocks and Fox. Helt underbara, och en himla trevlig ägare. När vi stod och studerade grytlappar så fick jag lite pirr i magen. Vintagedrottningen promenerade förbi i egen hög person! Lite töntigt, men vad fasen, jag skulle snart ha sett alla mina tre stora inspirationskällor live! Maja Ivarsson, Ola Salo och Elsa Billgren.
 
.
Vi shoppade lite, och kikade på knäppa saker. En klänning helt i plast, till exempel. Jag blev lite sugen på att göra en likadan, faktiskt!
Sedan satte vi oss i ett rum med vitt glasgolv och tre Saab-bilar ståendes längst bak.Vi satt såklart längst fram, vi ville ju höra allt först!
 
Jag satt och glodde på dessa klänningar och kände att det kliade i fingrarna efter att få känna på dem. Vi hade djupa diskussioner om huruvida det heter trumpetarm eller trumpetärm. Min kära musikskadade polare accosierade det hela till en arm som man spelar trumpet med.
Sedär ja, vi fick peta på klänningarna! Jag var glad, frasigt gammalt tyg måste vara den bästa känslan. Näst efter varm hästmule och fluffig kanin.
 
Som en stor glass!
 
Inte för att skryta eller så. Eller jo, jag vill faktiskt skryta. Elsa hade en liten snabbkurs i hur man vet att ett plagg är från ett visst årtionde. Stora bilder projekterades upp på duken, och hon gick igenom vilka detaljer man kunde se. Till exempel: Fanns det bystveck? Var det knappar? Skärp "innuti" klänningen? Alltså måste detta vara ett xxx-talsplagg.  Jag hade alla rätt. Jag var lite stolt, faktiskt, även om det är lite skämmigt att medge det.
 
 
Sedan hade vi poseringsmarathon:
 
 
Det gick inte att hänga med i Elsas takt, fasen vad hon kan posera snyggt! Jag får hem och öva lite, nästa gång jag sitter i publiken på ett fenomenalt föredrag så ska jag ha några coola poser.
 
Det märktes att Elsa brann för det hon pratade om, det var gester, miner, små monologer och agerande med hela kroppen. Föredraget var superbra verkligen, vips så hade det gått en timme. Sedan gick vi ut på mässan igen, och jag shoppade som vanligt skor. Men de kommer i ett annat inlägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0