< fiasvintage.blogg.se -

FYND!

Lördag betyder allt som oftast loppis, och idag fyndade jag verkligen!
Vi var på PMU i Trollhättan, och det första jag hittade var Gröna Anna tallrikar från Rörstrand. Jag älskar verkligen dessa! Jag samlar såklart på dem, men eftersom vissa loppisar får storhetsvansinne och tar mellan 70-150 kronor stycket så blir samlandet litet svårare. Jag bor hos mina föräldrar eftersom jag fortfarande går i skolan och helt enkelt inte kan flytta ännu, men jag bestämde mig för att börja samla på saker jag ska ha i min lägenhet. Porslinet blev först ut, men det blir lite svårt att köpa tallrikar för 150 kronor styck när ett vanligt sett är 12 tallrikar... Det blir 1300 kronor.
Men så ibland har man tur. Som när jag hittade sex exemplar av den allra nyaste modellen för 25 kronor. Eller idag, när jag hittade den absolut bästa varianten av dem- de som gjordes innan 1926. Jag kan inte undvika att fundera på vad man ätit på de tallrikarna. Tänk. 1926, efter första världskriget, innan andra. De är nästan 100 år gamla! Och priset? FEM KRONOR STYCKET!
Jag plockade på mig alla de hade, och gick omkring supernöjd. Mitt andra fynd blev en bricka, troligen daterad från 60-talet. Mamma mindes att hennes föräldrar hade något liknande, och när jag drar mig till minnes så tror jag att jag har sett att de haft en grön. 10 kronor betalade jag för den, och jag är supernöjd!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0