< fiasvintage.blogg.se -

Klänningar uppåt väggarna

Som en äkta nörd så har jag klänningar hängandes på väggarna här hemma. På mina skåp har jag en liten kavalkad, och jag tänkte att vi ska ta en närmare titt på dem.
Först ut, en blå förtiotalare inköpt för fyra guldtior. Den är i ett billigt efterkrigsmaterial, men den har svettlappar i armhålorna och sitter som en smäck. Den lilla brougen köpte jag på en loppis i Karlstad.
Ny favorit! Från Erikshjälpen, sitter också som en smäck. Lite svår att åldersbestämma, vid första anblick är den femtiotal, för både sömmarna och dragkedjan stämmer in. Men livet är jag lite fundersam över.
En mörkgrön snygging, inköpt på Myrorna i Karlstad. Den är lite svår att åldersbestämma, för den har flera olika årtionden med sig. 1. Formen på kjolen är femtiotalig. 2. Skärningen vid bysten är 30-talig. 3. Materialet är 70-talig. Så min slutgissning är 70-tal. Man kikade lite tillbaka på tidigare årtionden. Dessutom är urringningen för djup för att vara tidig.
Detta är egentligen ca 80-talet, men jag gillar den! Ljus botten, små blommor och änglaärmar.
En av mina första riktiga vintageklänningar! Älskar den, så himla mycket vidd i kjolen.
En klänning som är sådär perfekt till vardags. Bara att kliva i, och så är man klar!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0